В първия ден на месец декември ще ви разкажем за Северния полярен кръг и как строят сгради там, където температурите стигат до -53,7 градуса по Целзий.
Град Салехард е столицата на Ямало-Ненецкия автономен окръг в Тюменска област. Той е единствения град, разположен точно на Северния полярен кръг- един от петте основни паралела на Земята.
Салехард е съвремен административен, културен и делови център и е разположен на границата на субарктическия и умерения климатични пояси. Арктика определя климата на региона. Като чуем "Сибир" първото, за което си мислим, е студ и мраз. И с право! Продължителността на снежната покривка е 210 дни, а отоплителния сезон е 292 дни. Минималните средни температури за Януари са -29,7 градуса Целзий, а за Юли 9,5 градуса. Амплитудата е от -53,7 до +32,9 градуса по Целзий (близо 90 градуса!). Точно в Салехард няма за какво да се тревожим- наричат го газовата столица на Русия (в региона се добиват 75% от газта на Русия) и топлото буквално "тече".
Поради газодобивната промишленост Салехард се е превърнал в голяма строителна площадка. Дефицитът на жилища, при население малко над 48 000, е един от острите социални проблеми и затова приоритетното направление на развитие са строителството на жилищни сгради и такива за социално обслужване-училища, детски градини (и то какви), офиси, магазини.
Както може би се досещате, районът е специфичен, което поставя доста проблеми при проектирането, планирането, строителството и ако искате и експлоатацията на сградите в Салехард. При проектирането трябва да познавате руското законодателство, което е нелека задача. Постоянно се мени, има локални норми и като цяло доста по-многобройни и строги нормативни актове за абсолютно всичко, което може да се сетите и за още толкова неща, които и не сте предполагали. Проектните части, които са включени в строителната документация, понякога надхвърлят 50!
Планирането на строителството е от съществена важност, отново поради климатичните условия. Строителните материали се доставят през лятото по река Об, а зимата-по зимник (път през снега) до железопътната линия в Лабитнанги. Доставката на всяко нещо е от хиляди километри се оскъпява допълнително.
Всички сгради се строят повдигнати на пилоти (приличат на бетонни колони). Почвата е вечно замръзнала ("вечная мерзлота") и "национално богатство". Топлината на сградата може да затопли този замръзнал слой и сградата да потъне в размекналата се почва. За да се избегне това, всички сгради се повдигат на пилоти, за да се образува проветряемо подполие с височина минимум 120-140 см.
Проветряемото подполие се затваря с ламарина, керамогранит или други облицовъчни материали, като се оставят решетки за вентилация.
Стърчащите "неща" на горната снимка и на тази по-надолу, се наричат термостабилизатори (сезонно-действащи охлаждащи устройства) и се поставят близо до пилотите. Те имат за задача да замразят почвата в течение на няколко години и да повишат носещата ѝ способност.
Всички сгради, независимо от тяхната функция, се изпълняват с външни стени от послоен монтаж и дебелина в порядък от ~80-100 см: зидария 40 см, ефективна топлоизолация 25 см, пароизолация, въздушен слой, система за окачена вентилируема фасада (метални касети, керамогранит) в останалите 15-35 см. Най-често за остъкляване се използва PVC дограма с двукамерен стъклопакет.
Кота ±0,00 почти винаги е поне на 2 метра от котата на терена. Това води до дълги стълбища (външни и често покрити) и още по-дълги рампи за достъп до сградите.
Мазилка се избягва, както и всичко залепено оцелява само 1 сезон, отново заради температурите.
Друг интересен аспект, който сигурно ви е направил впечатление, е цветовото оформление на фасадите-твърде ярко и смело бихте казали? Представете си сега една бяла зима, и моментът, в който е само нощ през цялото време. Тогава всичко, което внася малко цвят и настроение е добре дошло! Салехард-Енерго се грижи градът да свети като коледна елха през цялото време, както архитектите за колорита на обкръжаващата среда.
Не са забравени и децата, за които има многобройни забавления.
Снимки и текст: архитектурно студио "studio CREATIVE"